Strategia, apina ja urheiluseura
On ihmisiä, jotka eläintarhaan mennessään aloittavat alusta kohdasta SISÄÄNKÄYNTI ja kulkevat jokaisen häkin ohi mahdollisimman nopeasti kunnes tulevat kohtaan ULOSKÄYNTI mutta mukavimmat ihmiset menevät suoraan sen eläimen luo ketä eniten rakastavat ja jäävät siihen. Tämän korvaamattoman viisauden voimme oppia A.A.Milneltä tai ymmärtää itse ja tämä meidän tulisi muistaa.
Strategian kanssa viittaus kuuteen sokeaan mieheen ja norsuun tulee ajatuksen kanssa käydä läpi ja pitää mielessä. Kaikki kävivät tutustumassa eläimeen eri kohdissa, ensimmäinen meni kyljen luo ja totesi että norsu on kuin seinä. Seuraava kokeili syöksyhammasta ja totesi norsun olevan kuin keihäs. Kolmas kosketti kärsää ja huomioi eläimen olevan kuin käärme kun taas neljäs kokeili polvea ja tiesi norsun olevan kuin puu. Korvaan tutustunut viides sanoi norsun olevan kuin viuhka. Kuudes osui heiluvaan häntään ja julisti "norsu on kuin köysi". Kaikki julistivat omaa totuuttaan ja olivat oikeassa mutta kaikki olivat väärässä. Tarinan opetus - kuten niin usein osapuolet ovat perustavat omat kantansa täysin ignoroiden toisten tarkoitukset ja meuhkaavat norsusta jota kukaan ei ole nähnyt. Me olemme sokeat ja strategian muodostus on norsu.
Kukaan ei ole nähnyt koko kuvaa ja yhdistämällä kaikki osat emme todellakaan muodosta norsua. Se on paljon enemmän kuin ne. Ja kuitenkin ymmärtääksemme kokonaisuuden meidän täytyy ymmärtää osia. Strategiassa, kuten niin monessa muussakin, on useita koulukuntia. Tietäkäämme vahvuutemme - on olemassa monia tieteenhaaroja ja monia kouluja mutta tämä on minun. Strategia on sotilaallista, tunne Von Clausewitz, strategia on design koulukuntaa, tiedä Harvard ja vapise tapaustutkimuksen edessä. Strategia on suunnitelma, strategia on toistuva kaava, strategia on positio,strategia on perspektiivi ja viimeiseksi, strategia on juoni jolla vastapuoli huijataan. Teoria syrään, tai ainakin taka-alalle. Me haluamme luoda glooriaa urheiluun, tehdä tähtiä, saada kultamitalin Riosta, parantaa maailmaa. Urheilun avulla. Strategisesti. Jos asiat vain tapahtuvat, ei kyseessä ole strategia. Strategiassa on eri osia jotka selvennän alla olevan kuvan avulla niille, jotka moisia pystyvät ymmärtämään. Jos kuva ei avaudu, tulen mielelläni tuntipalkalla kertomaan mitä se tarkoittaa.
Lyhyesti. Strategia ei ole vain suunnitelma vaan myös toteutuvia ja toteutumattomia aineksia sekä sitä jotain mitä nyt vaan tulee. Kaikki nämä tekevät sitten sen mitä toteutuu. Kuva on itse tehty. Älkää varastako.
Tavoitteena on tehdä jotain, mitä kapteeni Kirk tekee työkseen - löytää uusia maailmoja ja ajella turbohissillä komentosillan ja sen toisen paikan väliä. Koulukuntaa on vaikea kääntää suomeksi - entrepreneurial. Tämä ei ole yrittäjäjyyttä koska on vain tekemistä ja ei-tekemistä. Ei ole yrittämistä. Niin sanoi Yoda. Emme yritä - teemme. Meillä on esikuvia. Richard Branson, mies Virginin takana. Mitä tarvitsemme. Kuvia. "Sielu...ei koskaan ajattele ilman kuvaa". Aristoteles. Tämä on se malli mitä käytetään kun visio on suurempi kuin kukaan pystyy käsittämään, kun tuntuu että ei pysy nahoissaan koska kaikki on siinä, ulottuvilla. Kun voidaan mullistaa urheilu sellaisena kuin sen tunnemme. Tämä on strategista ajattelua "näkemisenä". Näemme eteen, näemme taakse. Näemme ylös ja näemme alas. Näemme viereen ja näemme sen kaiken taakse. Näemme läpi. Puhun meistä koska jos tälläisessä ollaan mukana, siinä ollaan täysillä.
Richard Branson. Aiemmin mainittu visionääri ja vähintään outo kaveri. Mitä hän sanoo kannattaa kuunnella. Siispä. Älä sijoita siihen mitä et tunne. Me tunnemme tämän alueen. Älä luota, että muut tekevät tutkimukset, strategiat yms sinulle. Ole osallinen ja tiedä mitä tapahtuu. Aina on uusi diili. Ne ovat kuin kolmosen sporat. Aina tulee uusi. Tee yhteistyötä, jaa riskit. Älä menetä kontaktia siihen mikä on tärkeää. Kun arvioinnit on tehty, kun tieto on analysoitu, älä mieti enää - TEE SE. Olemme elohopeaa, ennustamaton, aina läsnä ja valmiina muuttumaan olosuhteiden muuttuessa. Sykli millä toimitaan ei ole kuukausi tai johtokunnan kokoukset. Suunnittelu on tärkeää mutta vuosien takainen tutkimus jossa haastateltiin perustajia (N=100) viidensadan nopeiten kasvavan yrityksen joukosta osoitti jotain. Huikea 41% oli ilman minkäänlaista suunnitelmaa. 26% oli tehnyt jotain tyyliin kirjekuoren takaosaan. 28% oli tehnyt suunnitelman joka oli aivan täysin pieleen mutta toimi täysin oikein. Tässä tapauksessa kyky sopeutua, ottaa iskuja vastaan ja liikkua on tärkeintä. Reaktiivinen kokonaisuus, ei proaktiivinen.
Visiosta puhutaan mutta mitä se on. Urheiluseurat ja lajiliitot kirjoittavat ylös jos minkämoista. Warren Bennis on ehkä sanonut parhaiten tästä. " jos se on oikeasti visio, et unohda sitä." Toisin sanoen sitä ei tarvitse kirjoittaa minnekään. Visio on draamaa. Toisto (repetition). Menestys tulee aiheen syvällisestä tuntemuksesta. Esitys (representation). Sanat ovat kuvia ja saamme muut näkemään sen minkä me näemme. Paikallaolo (attendance). Johtajista tulee visionäärejä koska he vetoavat yleisöön ja tarjoavat sen mitä sillä hetkellä yleisö haluaa. Kamalin esimerkki lienee Hitler. Tehoa emme voi kiistää.
Strategia ja sen tiimoilla tapaaminen. Kyseessä on samansuuntainen performanssi kuin kuolleittein ylös manaaminen - sitä ei tule tehdä huvin vuoksi tai protokollan tähden. Strategia antaa avaimet siihen mitä halutaan saavuttaa, se arvioi ja rankaisee matkalla, se vie perille mutta vain jos sitä seuraa. Risteyksissä se kertoo minne pitää kääntyä. Jos se on se, mitä päätämme seurata ja se on hyvin tehty, se vie meidät sinne.
Strategia on työkalu. Viime kädessä se ei ole taikuutta tai silmänkääntötemppuja vaan perinteinen työkalu. Ei sorruta yrittäjyyteen kuitenkaan - olkaamme tekijöitä. Meillä on strategia. Jätetään apinat eläintarhaan ja luontoon eikä sotkeuduta urheiluseuroihin.
Kommentit
Lähetä kommentti