Meitä ei voi johdattaa koska emme tiedä minne olemme menossa
Olemme alkutilassa. On meillä ajatuksia ja jonkinlainen käsitys mutta emme me tiedä minne päädymme. Tilanteen kaoottisuudelle on ominaista se, että lopputulemaa ei voi nähdä alkutilasta. Säännöllisyys puuttuu. Voiko meihin vaikuttaa Lorenzin perhovaikutus. Mikään ei ole niin epälineaarista kuin se mitä me teemme, joten - pienet muutokset voivat saada aikaan isoja muutoksia tapahtumassa, siinä mitä me teemme. Oletko koskaan miettinyt, miksi jotkut asiat leviävät kuin kulovalkea ja jotkin pysyvät tutkan alla vaikka kuinka hyppisivät. Kaikki on kiinni sattumasta mutta tämä sattuma on jotain, mihin voimme vaikuttaa.
Kolme asiaa tulee ymmärtää, jotta voimme edes esittää käsittävämme asiaa. Kolme luonteenpiirrettä. Tarttuvuus. Pienet asiat aiheuttavat isoja muutoksia. Muutos ei ole vaiheittainen vaan voi tapahtua dramaattisesti yhdessä hetkessä.
Mieti tarttuvaa ja kuinka sen ymmärrät - HIV, ebola, flunssa, vesirokko - varmasti pääset kärryille. Miten olisi haukotteleminen. Luet tämän ja alat miettiä haukottelua ja varmasti joku teistä haukottelee muutaman minuutin sisään. Jos luet tämän esimerkiksi luokkahuoneessa - mitähän siellä tapahtuu haukottelun suhteen muutamassa minuutissa jos sinä haukottelet. Se leviää. Epidemia.
Pienet muutokset aiheuttavat isoja muutoksia. Jos saat ison paperin ja taitat sen puoliksi. Se tuplaantuu paksuudessa. Mieti jos taitat sen 50 kertaa, kuinka paksu se on. Paksu kirja? Pöydän korkuinen? Entä jos se on niin paksu että se ulottuu aurinkoon saakka. Vaikea uskoa mutta näin se vain on. Epidemiat jälleen. Kyseessä on geometrinen sarja, joka tuplaantuu ja tuplaantuu aina uudestaan. Syy ja seuraus suhteessa seuraus todellakin tuntuu olevan täysin eri luokkaa kuin syy.
Muutos tapahtuu hetkessä. Se, mikä se hetki on, vaihtelee. Kaikelle on hetkensä, milloin leimahdus tapahtuu. Faksi tuli markkinoille 1984 ja ensimmäisenä vuonna niitä myytiin 80.000 kappaletta. Seuraavat vuodet kasvu oli maltillista kunnes saavuttiin vuoteen 1987. Silloin faksi oli niin yleinen, että oli järkeenkäypää hankkia sellainen. Myynti 1.000.000 kappaletta. Vuoteen 1989 luku oli tuplaantunut. Sama kävi matkapuhelimille vuonna 1998. Leimahdus.
Huhtikuun 18 päivä vuonna 1775 Bostonissa. Nuori tallipoika kuuli brittiläisen upseerin sanovan toiselle upseerille jotain hyvin epämääräistä siitä että "huomenna erääntyy maksettavaksi iso hinta (hell to pay)". Tallipoika juoksi samantien kertomaan uutisen hopeasepälle nimeltä Paul Revere. Tämä oli kuullut useita huhuja jo samanpäivän aikana ja hän yhdessä ystävän kanssa vakuuttuivat siitä, että britit aikoivat jotain mitä oli pitkään huhuttu - marssia Lexintoniin pidättämään John Hancock ja Samuel Adams. Sinä yönä tapahtui jotain. Kymmenen aikaan Revere aloitti ratsastuksen, joka jäi historiaan. Tämän "keskiyön ratsastuksen" aikana hän kattoi 13 mailia ja kaikissa kaupungeissa hän koputti ovia ja kertoi sanomaa. Kirkon kellot löivät. Rummut hakkasivat ja episemia alkoi. Jokainen, jonka hän hälytti lähetti omia ratsastajia. Sana levisi kulovalkean tavoin. Kun britit aloittivat etenemisen 19 päivän aamuna, he kohtasivat kovaa vastarintaa, heidät ajettiin takaisin ja tästä alkoi vallankumous ja sisällissota. Tämä on varmasti historian kovin opetus suusta suuhun kerrotun tiedon voimasta. Eppidemiasta.
Muutokseen on sääntöjä, lakeja. On ihmisiä, jotka yhdistävät, ihmisiä joilla on tietoa ja joilta sitä haetaan ja jotka sitä jakavat ja on ihmisiä jotka osaavat myydä ajatuksen. Paul Revere oli yhdistäjä. Samaan aikaan ratsasti toinen mies läntistä reittiä - hänellä oli sama viesti mutta mitään ei tapahtunut. Viesti ei ole siispä tärkeä vaan viestintuoja.
Toisen ryhmän ihminen on sellainen, jolla on tietoa, joka jakaa sitä ja ihmiset sitä häneltä hakevat. Nämä ihmiset lukevat lehtiä, roskapostia ja tarjouksia. Jos kaipaat uutta pesukonetta - hän tietää mistä sen saa halvalla. Se ei ole tieto mikä tekee heistä niin tartuttavia. Se, että heillä on tietoa ja se, että he haluavat auttaa. Tämä on kriittinen huomio. Kuten Paul Revere, hän ratsasti keskellä yötä, vain koska halusi auttaa ja varoittaa kanssaihmisiään. Ilman henkilökohtaista eduntavoittelua. Tämän ryhmän tavoite on opettaa ja auttaa.
Ensimmäinen ryhmä on sosiaalinen liima, he levittävät ja yhdistävät. Toinen on tietopankki. Kolmas - myyntimiehet. Se positiivinen lähestyminen. On ihmisiä, jotka osaavat myydä ajatuksia ja ideoita. Tämä johtuu useimmiten siitä, että he rakastavat auttamista, ihmisten kanssa olemista ja ratkaisujen tuottamista.
Kun kolonistit julistivat itsenäisyyden sitä julistettiin voittona koko kansakunnalle mutta niin se ei alkanut. Kaikki alkoi tallipojasta joka levitti tarinaa, useasta myyntimiehestä ja miehestä, joka oli sekä yhdistäjä että tiedon haltija.
Mitään ei voi ennustaa - sen sanelee perhonen, jonka Lorenz määritteli. Kuitenkin voimme tehdä työtä leimahduksen eteen. Ajattelen tässä sitä mitä me, harvat ja valitut aiomme saavuttaa urheilussa. Se voi tapahtua ja se voi tapahtua vaikka heti. Tämä on hengenluomista, tämä on psyykkaamista ja tämä on herättelyä ja hypettämistä. Kyllä. Vihellys.
Olemme tulleet pelaamaan.
Kolme asiaa tulee ymmärtää, jotta voimme edes esittää käsittävämme asiaa. Kolme luonteenpiirrettä. Tarttuvuus. Pienet asiat aiheuttavat isoja muutoksia. Muutos ei ole vaiheittainen vaan voi tapahtua dramaattisesti yhdessä hetkessä.
Mieti tarttuvaa ja kuinka sen ymmärrät - HIV, ebola, flunssa, vesirokko - varmasti pääset kärryille. Miten olisi haukotteleminen. Luet tämän ja alat miettiä haukottelua ja varmasti joku teistä haukottelee muutaman minuutin sisään. Jos luet tämän esimerkiksi luokkahuoneessa - mitähän siellä tapahtuu haukottelun suhteen muutamassa minuutissa jos sinä haukottelet. Se leviää. Epidemia.
Pienet muutokset aiheuttavat isoja muutoksia. Jos saat ison paperin ja taitat sen puoliksi. Se tuplaantuu paksuudessa. Mieti jos taitat sen 50 kertaa, kuinka paksu se on. Paksu kirja? Pöydän korkuinen? Entä jos se on niin paksu että se ulottuu aurinkoon saakka. Vaikea uskoa mutta näin se vain on. Epidemiat jälleen. Kyseessä on geometrinen sarja, joka tuplaantuu ja tuplaantuu aina uudestaan. Syy ja seuraus suhteessa seuraus todellakin tuntuu olevan täysin eri luokkaa kuin syy.
Muutos tapahtuu hetkessä. Se, mikä se hetki on, vaihtelee. Kaikelle on hetkensä, milloin leimahdus tapahtuu. Faksi tuli markkinoille 1984 ja ensimmäisenä vuonna niitä myytiin 80.000 kappaletta. Seuraavat vuodet kasvu oli maltillista kunnes saavuttiin vuoteen 1987. Silloin faksi oli niin yleinen, että oli järkeenkäypää hankkia sellainen. Myynti 1.000.000 kappaletta. Vuoteen 1989 luku oli tuplaantunut. Sama kävi matkapuhelimille vuonna 1998. Leimahdus.
Huhtikuun 18 päivä vuonna 1775 Bostonissa. Nuori tallipoika kuuli brittiläisen upseerin sanovan toiselle upseerille jotain hyvin epämääräistä siitä että "huomenna erääntyy maksettavaksi iso hinta (hell to pay)". Tallipoika juoksi samantien kertomaan uutisen hopeasepälle nimeltä Paul Revere. Tämä oli kuullut useita huhuja jo samanpäivän aikana ja hän yhdessä ystävän kanssa vakuuttuivat siitä, että britit aikoivat jotain mitä oli pitkään huhuttu - marssia Lexintoniin pidättämään John Hancock ja Samuel Adams. Sinä yönä tapahtui jotain. Kymmenen aikaan Revere aloitti ratsastuksen, joka jäi historiaan. Tämän "keskiyön ratsastuksen" aikana hän kattoi 13 mailia ja kaikissa kaupungeissa hän koputti ovia ja kertoi sanomaa. Kirkon kellot löivät. Rummut hakkasivat ja episemia alkoi. Jokainen, jonka hän hälytti lähetti omia ratsastajia. Sana levisi kulovalkean tavoin. Kun britit aloittivat etenemisen 19 päivän aamuna, he kohtasivat kovaa vastarintaa, heidät ajettiin takaisin ja tästä alkoi vallankumous ja sisällissota. Tämä on varmasti historian kovin opetus suusta suuhun kerrotun tiedon voimasta. Eppidemiasta.
Muutokseen on sääntöjä, lakeja. On ihmisiä, jotka yhdistävät, ihmisiä joilla on tietoa ja joilta sitä haetaan ja jotka sitä jakavat ja on ihmisiä jotka osaavat myydä ajatuksen. Paul Revere oli yhdistäjä. Samaan aikaan ratsasti toinen mies läntistä reittiä - hänellä oli sama viesti mutta mitään ei tapahtunut. Viesti ei ole siispä tärkeä vaan viestintuoja.
Toisen ryhmän ihminen on sellainen, jolla on tietoa, joka jakaa sitä ja ihmiset sitä häneltä hakevat. Nämä ihmiset lukevat lehtiä, roskapostia ja tarjouksia. Jos kaipaat uutta pesukonetta - hän tietää mistä sen saa halvalla. Se ei ole tieto mikä tekee heistä niin tartuttavia. Se, että heillä on tietoa ja se, että he haluavat auttaa. Tämä on kriittinen huomio. Kuten Paul Revere, hän ratsasti keskellä yötä, vain koska halusi auttaa ja varoittaa kanssaihmisiään. Ilman henkilökohtaista eduntavoittelua. Tämän ryhmän tavoite on opettaa ja auttaa.
Ensimmäinen ryhmä on sosiaalinen liima, he levittävät ja yhdistävät. Toinen on tietopankki. Kolmas - myyntimiehet. Se positiivinen lähestyminen. On ihmisiä, jotka osaavat myydä ajatuksia ja ideoita. Tämä johtuu useimmiten siitä, että he rakastavat auttamista, ihmisten kanssa olemista ja ratkaisujen tuottamista.
Kun kolonistit julistivat itsenäisyyden sitä julistettiin voittona koko kansakunnalle mutta niin se ei alkanut. Kaikki alkoi tallipojasta joka levitti tarinaa, useasta myyntimiehestä ja miehestä, joka oli sekä yhdistäjä että tiedon haltija.
Mitään ei voi ennustaa - sen sanelee perhonen, jonka Lorenz määritteli. Kuitenkin voimme tehdä työtä leimahduksen eteen. Ajattelen tässä sitä mitä me, harvat ja valitut aiomme saavuttaa urheilussa. Se voi tapahtua ja se voi tapahtua vaikka heti. Tämä on hengenluomista, tämä on psyykkaamista ja tämä on herättelyä ja hypettämistä. Kyllä. Vihellys.
Olemme tulleet pelaamaan.
Kommentit
Lähetä kommentti