Ryhmän valmentaminen Kantin etiikan kautta
Valmennettavaan ryhmään kohdistuu monia
voimia, joilla kaikilla on omat tarkoitusperänsä, motiivinsa. Ryhmän edustama
taho haluaa tiettyjen asioiden tapahtuvan, koska taholla on intressi saada
mahdollisimman suuri etu ryhmän toiminnasta. Tämä voi tarkoittaa hyvin
erilaisia saavutuksia. Ryhmään kohdistuu myös odotuksia valmennettavien
taholta, jokaisen individuaaliset ambitiot ja niiden kohtaaminen ryhmän
yhteisten kanssa saattavat aiheuttaa ristiriitoja. Valmennettavien
henkilökohtaiset taustavaikuttajat ja heidän motiivinsa lisäävät painetta
ryhmän liitoskohtiin, joko rikkoen rakenteita tai lujittaen niitä. Nimensä
mukaisesti valmennettavassa ryhmässä on myös valmentaja tai valmennustiimi,
joka vastaa valmennuksesta. Tämä on valmennusryhmän keskeisin yksittäinen palanen
ja määrittelee suuntaa minne ryhmä on menossa ja millä tavalla sinne
mennään. Valmentaja tai
valmennustiimi on valittu tehtävään osaamiseen, näkemykseen, motivaatioon tai
vastaavaan perustuen. Tässä valinnassa oletuksena ryhmän ohjaamisvastuu siirtyy
tälle valmentajalle tai valmennustiimille. Valmentaminen vaatii yhden
näkemyksen eikä voi olla demokraattista valmennustiimin ulkopuolella. Kuitenkin
päivittäin valmennuksessa kohdataan tilanteita, jotka haastavat johtajuuden ja
auktoriteetin, pyrkivät ohjaamaan ryhmää tai sen yksittäisiä jäseniä rikkoen
ryhmädynamiikkaa ja heikentäen ryhmän henkeä.
Kantin eettinen järjestelmä perustuu
vapaudelle – vain vapaita olentoja voidaan velvoittaa eettisesti. Myös
valmennettavassa ryhmässä oleminen perustuu vapaudelle, kenenkään ei ole pakko
olla valmennuksessa. Mikäli jossakin tilanteessa en olisi mitenkään voinut
toimia toisin kuin toimin, en myöskään olisi vastuussa toiminnastani.
Esimerkiksi painovoimalakia minun on pakko noudattaa. Koska Kantin etiikka
perustuu vapauteen on moraalilain, sen ylimmän periaatteen, oltava täysin
riippumaton ulkoisista ja satunnaisista tekijöistä. Moraalilain on oltava myös
universaali eli sen on velvoitettava kaikkia kaikkialla. Se on riippumaton
erityisesti kulloisestakin eettisestä subjektista, hänen ominaisuuksistaan,
tunteistaan, uskomuksistaan ja ympäristöstään. Olemalla paikalla
valmennustilanteessa sitoudun noudattamaan moraalilakia, koska olen siellä
vapaasta tahdostani. Viemällä lapseni valmennukseen, omasta vapaasta
tahdostani, sitoudun myös noudattamaan moraalilakia.
Kantin absoluuttisesti velvoittavan moraalilain eettinen käsky on
kategorinen imperatiivi. Kant erottaa sen vain ehdollisesti velvoittavista
hypoteettisista imperatiiveista. Hypoteettinen imperatiivi on muotoa ”jos
tahdot A:han, mene B:hen”, kun taas kategorinen imperatiivi on kaikessa
yksinkertaisuudessaan muotoa ”mene A:han (halusit minne tahansa missä tahansa
tilanteessa)”. Täten ollen täysin riippumaton muista tekijöistä, on Kantin
mukaan olemassa vain yksi kategorinen imperatiivi, jolle hän itse esittää kolme
eri muotoilua. Ryhmän valmennukseen sekä sisällön että asian
yksinkertaistamisen vuoksi keskitymme selkeästi tunnetuimpaan muotoiluun.
”Toimi vain sellaisen maksiimin mukaan, jonka
voit samalla toivoa tulevan yleiseksi laiksi”. Maksiimi tarkoittaa subjektiivista toimintaperiaatetta. Tämä
sääntö on hyvin suoraviivainen. Kun toimin tietyn periaatteen mukaan, minun
tulee pohtia aina, voisinko toivoa kaikkien muiden toimivan myös tämän
periaatteen mukaan. Jos haluan valmennettavana jotain erivapauksia (kuten tehdä
harjoituksissa oman mieleni mukaan muista välittämättä), minun tulee kysyä
itseltäni, josko kaikki saisivat saman erivapauden, toimisiko ryhmä enää
tarkoitetulla tavalla. Tai vaihtoehtoisesti valmennettavan vanhempana, jos
haluan jonkin erityisen toimenpiteen lapselleni, kuten puuttua peluuttamiseen,
tulee minun kysyä miten käy ryhmälle, jos kaikkien muiden vanhemmat toimisivat
täsmälleen samalla tavalla. Tiedämme kaikki, että tällainen toiminta voi
hajottaa ryhmän ja tehdä toimintaympäristöstä mahdottoman. Kategorisen
imperatiivin muotoilee käytännöllinen järki, minkä johdosta epäeettisesti
toimiva henkilö toimii siis irrationaalisesti, eli vastoin järkeä.
Tietenkään kategorisen imperatiivin
soveltaminen ei ole täysin ongelmatonta universaalina moraalilakina mutta
valmennettavan ryhmän viitekehyksen kautta se yksinkertaistuu kenties hieman.
Meidän ei tarvitse huomioida kaikkea olevaa vaan ainoastaan ryhmä ja sen
päämäärät. Toiminnan eettisyyden arvioinnissa sanotaan olevan neljä askelta:
maksiimin muotoilu, maksiimin muuttaminen yleiseksi laiksi, lain seuraamisen
ristiriidattomuuden käsittäminen ja lain todellinen haluttavuus yleiseksi laiksi.
Esimerkiksi maksiimi: harjoituksiin ei
tarvitse mennä. Selvästi kaksi ensimmäistä toteutuvat ja on myös selvää, että
sellaisen maailman voi helposti kuvitella, missä harjoituksiin osallistuminen
on vapaaehtoista. Sääntö on myös yleiseksi laiksi haluttava. Säännön negaatiota
(harjoituksiin on pakko mennä) emme missään tapauksessa voi toivoa yleiseksi
laiksi vapaina yksilöinä. Maksiimi: jos en mene harjoituksiin en ilmoita asiaa
ajoissa valmentajalle oikeita kanavia pitkin. Maksiimin pystyy muotoilemaan ja
myös kolmas ehto toteutuu – tällainen maailma on kuviteltavissa. Neljäs ehto ei
kuitenkaan toteudu koska emme tahdo maailmaa, jossa tällainen sääntö olisi
voimassa. Tällainen olisi vastoin valmennettavan ryhmän etua suhteessa
päämääriin sekä vastoin velvollisuuksia.
Kantin etiikka jatkaa velvollisuuksista,
järjestä ja postulaateista mutta
niissä mennään syvemmälle kuin on tarve. Valmennettavan ryhmän toiminnan
ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi meille riittää yksinkertaistettu annos Kantin
etiikkaa. Olimme kuka tahansa ryhmässä vaikuttava ja toimiva, tulee meidän
käydä läpi nuo neljä vaihetta käytännölliseen järkeen perustaen. Jos kaikki
tekisivät kuten minä toimisiko ryhmä paremmin. Olemme urheilijoita, valmentajia
ja tukijoita vapaasta tahdostamme ja näin eettisesti vastuussa kokonaisuudesta
omalta osaltamme.
Kommentit
Lähetä kommentti